Weg van de snelweg... - Reisverslag uit Yangshuo, China van THE4GO2CHINA - WaarBenJij.nu Weg van de snelweg... - Reisverslag uit Yangshuo, China van THE4GO2CHINA - WaarBenJij.nu

Weg van de snelweg...

Door: Wim

03 Mei 2014 | China, Yangshuo

We hadden vandaag een relatief rustige dag ingepland. Het ontbijt stond dus ook wat later op het programma. We wilden gaan fietsen, maar wilden ook de massa ontlopen. Er werd derhalve aan de Australische eigenaar gevraagd of hij wel een aardige route wist. Het werd een rit naar het noorden, gedeeltelijk langs de Li Rivier. We werden via een klein scherm wegwijs gemaakt. Het kwam er op neer dat als we beneden aan het hotel richting Yangshuo reden, we rechts, rechts, rechts moesten gaan. De rest wees zich van zelf.
Na ons ontbijt, die dit keer unaniem chinees van aard was, daalden we af naar de fietsverhuur. We kregen dit keer degelijke fietsen, hetgeen ik toedichtte aan het feit dat we al een beetje vaste klant aan het worden zijn. Voor 30 yuan per persoon mochten we ze de hele dag meenemen.
Het was een mooie route, die onze hoteleigenaar had voorgesteld. Na rechts en nogmaals rechts schampten we de stad Yangshuo, maar reden daarna in alle rust een agrarisch gebied in. Er waren rijstvelden en diverse boomgaarden. We kwamen weer helemaal bij!
We moesten af en toe wel werken en op de pedalen staan, maar alles beter dan die knotsgekke chaos van de stad Yangshuo.
Onderweg kwamen we ook veel graven tegen langs de kant van de weg. Gisteren had Mi aan Cees Jan vertelt dat de mensen begraven worden op de plek waar ze (het meest) gewerkt hebben. Voor mij wordt dat dus een heuveltje langs de spoorbaan naast het oude CBS in Voorbug ;-)
In één van de dorpjes zaten jong en oud om een tafel lekker te kaarten. Toen we passeerden keken ze op met verbaasde gezichten, alsof we Aliens waren die net uit het ruimteschip gestapt waren. Verder werden we normaal begroet met 'hallo' of 'ni hao'.
Uiteindelijk kwamen we in een dorpje Pubatang, waar we de doorgaande weg fietsten. We kwamen uit op een strandje en besloten daar maar even te blijven.
Omdat het weer erg warm was (tegen de dertig) besloten we ongegeneerd uit de kleren te gaan. We hadden hier natuurlijk wel op gerekend. We hadden netjes onze zwemkledij aangetrokken.
In het begin was het rustig op de rivier, maar na en tijdje kwamen de boten vanaf Guilin de rivier afzakken. Liggend in het water moesten we diverse keren zwaaien naar de passagiers aan boord. Ik ben benieuwd hoeveel keer we weer op de foto gezet zijn ;-)
Na het droogmaken en inpakken reden we terug naar huis. Als de zon verdween was het aangenaam, maar met de zon was het (te) heet. We vonden onze weg weer terug en namen een lekker biertje bij het hotel. We gingen dit keer niet lunchen, maar vroeg dineren. We werden om 18:00 afgehaald om naar een Geluids- en Lichtshow te gaan.
We brachten de fietsen niet meteen terug, omdat we nog het idee hadden om wat te gaan fietsen. Na het biertje was deze opwelling verdwenen en retourneerden we de vehicules. We besloten tot het diner lekker te lezen, wat thee te drinken. Gewoon even vakantie houden!!! Luieren 8-)
Om hal,f zeven werden we opgehaald,. De organisatie had een bericht gestuurd naar het hotel, dat onze chauffeur een half uurtje later kwam. Dit kwam voor ons ook iets beter uit met het diner. Hij (de afgesproken chauffeur) stond er weer stipt op tijd. We werden via de stad naar de plek van de show gebracht. Daar stond een agente van de organisatie, die weer de kaartjes voor ons had gehaald. We zaten op de voorste rij.
De show heet de "Liu Sanjei-Sound and Light show". De show is gedirigeerd door Zhang Yimou, die ook de opening ceremonie van de Olympische spelen in Beijing (2008) heeft gecreëerd. De show heeft als doel de verschillende minderheden, die deze regio vormen, uit te lichten. Het laat zien hoe ze leven van het land en de rivieren!
Het theater wordt gevormd door podia, een groot meer als onderdeel van de rivier Li en als achtergrond de belichte pieken van het Karstgebergte.
Het was een mooie show. De ambiance was natuurlijk geweldig, zittend op een tribune kijkend naar en groot wateroppervlak met daarachter de bergen. Het weer werkte mee, want het bleef droog. En dat terwijl het al 's middags af en toe had geregend. De temperatuur was ook voor de avond heel aangenaam.
De show werd gekenmerkt door Chinese muziek, veel licht in diverse kleuren, massaliteit van medewerkers, zang, sfeer. Het is niet makkelijk te beschrijven mede doordat we geen jota van de de zang en gesproken teksten begrepen. En toch vonden we het een leuke voorstelling!!!
Na afloop stond de chauffeur ons al bij de uitgang op te wachten. Wij dachten dat we lang vast zouden zitten in het verkeer. De chauffeur reed echter even tegen het verkeer in sloeg een zijstraat in. Hierna was het verder geen probleem, buiten het centrum van de stad waar het nog steeds erg druk was. Via de overdekte markt langs de rivier werden kwamen we terug bij het hotel.
Mooi op tijd waren we terug in het hotel en na een drankje zochten we de kamers weer op.