Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van THE4GO2CHINA - WaarBenJij.nu Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van THE4GO2CHINA - WaarBenJij.nu

Shanghai

Door: Wim

19 April 2014 | China, Sjanghai

Wat was dat eerste blog mooi!
Jammer dat gisteren de ipad verstilde en alles verdwenen was. Chinese geheime dienst? Nieuwe poging dus.
Donderdag vertrokken we naar Schiphol alwaar we zonder tussenkomst van die aardige KLM meisjes onze bagage incheckten.
Een beetje lummelen, geurtje kopen, leesvoer inslaan, wat patatjes eten om de tijd te doden. Eindelijk mochten we eerst de riemen los maken om door de controles te lopen en daarna de riemen vast maken om op te stijgen.
We hadden al wat kennis gemaakt met de Chinese cultuur. Het reisgezelschap dat huiswaarts keerde, krioelde als een mierenhoop door het vliegtuig. Gezellig druk waren ze?
De reis verliep spoedig. Een filmpje kijken (Elle s'en va), wat eten en nogmaals wat eten, een sapje, proberen te slapen. Dat laatste lukte niet omdat de medereizigers onrustig waren en er midden in de slaap stewardessen verschenen met ijsjes. Je verzint het niet...
Omstreeks 10 uur landen we in Shanghai en konden we wachten op de koffers. Die van mij kwam bijna als laatste over de loopband. Deze loopband werd streng bewaakt door een medewerker met hond, die alle koffers besnuffelde. Enkele koffers werden eruit gepikt om nader onderzocht te worden. Gelukkig was het een keeshond en geen kaashond, zodat Marja d'r koffer met 2 grote kazen voor Erwin er niet uitgepikt werden.
De contactman voor de taxi werd snel gevonden. En nadat een chines man 1 yuan aan al zijn kinderen had overgemaakt, konden wij ook van een ATM gebrui maken om te pinnen. Geduld is een schone zaak!
De transfer naar het hotel liep buiten wat opstoppingen gladjes, zodat we omstreeks 12 uur in het Astor hotel, arriveerde. Na het inchecken brachten we de koffers naar de kamer van Annemieke en Cees jan, omdat onze belendende kamer nog niet was schoon gemaakt.
We besloten eerst de Bund op te zoeken. De promenade, van waaraf je een prachtig zicht hebt op de skyline van Pundung. Echt indrukwekkend. Maar aangezien we ook wel honger hadden, sloegen we een drukke winkelstraat in om vandaar een eethuisje te zoeken. We kwamen in een zijstraat in een authentiek zaakje terecht. Ze hadden gelukkig plaatjes op het menu staan zodat we iets konden kiezen wat we waarschijnlijk ook echt lekker zouden vinden.
Het smaakte heerlijk tezamen met de 0,6 liter bieren... ;-)
Hierna hebben we nog even over de Bund geflaneerd, maar aangezien we toch wat moe van de reis waren besloten we in het hotel nog een dutje te doen alvorens we erwin weer zouden ontmoeten. Buiten het feit dat er persoonlijk een weersvoorspelling werd overhandigt verliep verliep dit goed.
Om 7 uur hadden we afgesproken voor het hotel. In het hotel zelf was een Disney achtige bruiloft aan de gang. Het is in China nogal veel Disney bemerken we al.
Het was weer fijn om zoonlief een knuffel te hoeven en hij zag er goed uit.
Hij had een restaurant in gedachte, maar daar moesten we met de taxi naar toe. Er werden twee taxi's aangehouden. Na het tonen van wat Chinese tekens aan de chauffeur werden A&CJ op weg gestuurd en daarna gingen wij. We reden diep Shanghai in en wel spannend of we beiden op het zelfde adres zouden aankomen. En inderdaad, via de chaos en getoeter van de stad kwamen we voor het zelfde restaurant uit.
Helaas was het erg druk en zouden we 40 minuten moeten wachten. Dat was te lang zodat we een straatje verderop uitkwamen bij een wat grotere tent.
We bestelden hier allemaal gerechten en Erwin had geopperd deze gewoon samen op te eten. Ook al omdat niet alle gerechten altijd in één keer binnen worden gereden.
Het eten smaakte weer prima en met stokjes eten lukte meestal al wel. Jammer was dat de eerste biertjes lauw waren. Het lukte Erwin niet om ze te laten retourneren. De Chinezen vonden zelf helemaal niet dat ze lauw waren.
Hierna namen we de taxi terug naar het hotel. Eerst gingen Erwin, Marja en Annemieke. Daarna probeerden Cees en ik een taxi te bemachtigen. Dat ging moeizaam, waarna we een taxi chauffeur kregen die begon te zeuren dat hij eigenlijk naar huis wilde om te gaan eten. Althans dat begrepen we.
Nadat erwin onze meegebrachte spullen in zijn rugzak had gestopt ging hij ons nog een fraai dakterras tonen. Die lag vlak bij het hotel aan het begin van de Bund.
We moesten daarvoor naar de bovenste etage van een chique complex. Het was onderdaad een prachtig gelegen terras met super uitzicht over de stad. Het was helaas een beetje frisjes, zodat we besloten maar niet daar iets te drinken.
De 4 gingen uiteindelijk naar het hotel en Erwin verdween de Bund op om...
Het was een mooie eerste dag in China...

• 19 April 2014 - 07:08

Ria Welling:

Dat klinkt allemaal goed,Gelukkig goed aangekomen.Geniet van de rest in Shanghai en de groetjes aan Erwin.Beste wensen en "Happy Easter" voor allen.We kijken uit naar het volgende verslag.Liefs van Bill en Ria xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 19 April 2014 - 07:56

Ellen Van Den Berg:

Fijn dat de reis goed is verlopen. Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en meemaken! Veel plezier!