Gouden Week - Reisverslag uit Yangshuo, China van THE4GO2CHINA - WaarBenJij.nu Gouden Week - Reisverslag uit Yangshuo, China van THE4GO2CHINA - WaarBenJij.nu

Gouden Week

Door: Wim

02 Mei 2014 | China, Yangshuo

Vandaag zouden we om 09:00 uur opgehaald worden voor een fietstocht, bamboe vlotten tocht en beklimming van ene Moon Hill. We gingen een uur daarvoor aan het ontbijt heerlijk buiten op het terras. De mist, die 's morgens het hele dal aan ons. Zicht onttrok was verdwenen. Het beloofde een mooie, doch hete dag te worden.
Het duurde even voor het ontbijt op tafel stond, zodat nog niet iedereen op de afgesproken tijd beneden stond. Wel onze gids, een dame genaamd Mi(e). Ze bleek te horen bij het huis dat onder het hotel bij het doorgaande weggetje stond. Daar deden ze aan fiets verhuur. Helaas niet aan fietsonderhoud naar later bleek.
Na het passen en aanmeten van de fietsen, gingen we op weg. De fietsen schakelden niet best, maar je kwam vooruit en de remmen werkten. Dat is in het chaotische Chinese verkeer onontbeerlijk ;-)
Na een rustig begin over de weg langs de rivier moesten we een stuk door Yangshuo rijden. Dat is een kwestie van de instelling Geven en Nemen. Soms piep je voor en een andere keer gun je iemand voorrang. Soms zit het verkeer ogenschijnlijk muurvast, dan gaat het weer rijden als de verkeersknoop ontward is.
We stopten nog bij de Bank of China om wat yuans in te slaan. Daarna verlieten we de stad en kwamen op een weg terecht, waar al veel fietsen ook onze ricihting uit gingen. Na een uurtje op de diets gezeten te hebben bogen we af richting rivier.
Hier wwerden we, zoals vele anderen, twee aan twee op een bamboe vlot gezet. Met het vlot maakten we eentocht van zo'n twee uur over de rivier. Je zit op een ijzeren bankje met zitting van houten latten. De aandrijving wordt bverzorgd doordat de man achterop zich afduwd op de bodem met een lange bamboe stok.
Het is voor Chine de Golden Week. Dat betekent dat de chinesen massal vanaf woensadg 1. Mei tot en met het weekend op vakantie zijn. En massal, zoals u zult begrijpen, is echt massaal. Er voeren dus veel vlotjes op de rivier.
Chinezen zijn ook echte handelaren, zodat je overal op en langs de rivier je geld ,kwijt kon. Op de rivier dreven kleine handeltjes, zoals vruchten en drinken. Bij de enkele watervalletjes waar je van af moest werden foto's gemaakt. De bootsmaan waarschuwde met wat kreten en gebaren dat er iets aan zat te komen. Na de waterval meerde hij aan bij een eilandje waar je de resultaten van de foto kon zien. indien je iets wilde hebben werd het ter plekke met een een printer afgedrukt op fotopapier en geplastificeerd. Mooi handeltje, mede omdat ze probeerden niet chinees pratenden de dubbele prijs te laten betalen. Marja en ik namen bij één van de watervalletje een foto na afdingen van de koop van 30 naar 15 yuan. Wat volgens onze gids Mi ook de juiste prijs was.
Onderweg werd ook nog aangelegd bij een kookeiland, waar we voor onze biertjes en het eten van de bootsmannen flink moesten dokken. In eerste instantie belachelijk veel, maar Cees Jan betaalde slechts een gedeelte (100 i.p.v 130). Een beetje genaaid worden is niet erg, maar... De dames, die dit culinaire lustoord bestierden, vroegen sowieso aan iedereen de overvolle Gouden Week prijs.
De hygiëne was hier ver te zoeken. Tussen hun etenswaren werden af en toe wat vliegen weggeveegd. Er zat wel een netje voor een kast waar het in lag, maar dat was grotendeels van de tijd naar boven geklapt. Met de grijpers, waarmee het eten werd gepakt en opgeschept, werd ook vuilnis van de grond opgeraapt. Niemand, die zich daaraan stoorde. Goud!
Na zo'n twee uur meerden we aan. De gids Mi stond ons op te wachten. Na het fooitje aan de hardwerkende bootsman gegeven te hebben gingen we naar de fietsen. Het was hier, gelegen aan een drukke weg, overvol. Bij de aanmeerplaats kon je je zelf op de foto laten zetten met een kameel, een pard of een paar aapjes.
Vandaag gold nog steeds dat het fotograferen van een paar Nederlanders gewoon gratis is. We kunnen nog wat leren van die Chinezen.
We gingen op weg naar de Moon Hill. De drukke weg was overvol. Fietsers, motoren, auto's, bussen, wandelaars. Het perste zich allemaal door een veel te nauwe opening. Dus van lekker doorfietsen kwam niet veel. En dat terwijl de zon onbarmhartig zijn warmte over het land uitstraalde. Het was dus bloedheet!
We besloten eerst bij het restaurant van Moon Hill een lunch te nemen. Even lekker zitten. We kwamen te zitten onder een overkapping en in de wind van wat ventilatoren. Het eten was goed tot lekker: kip met ananas, citroen en een gerecht mat garnalen met gefrituurde theeblaadjes. Aan de andere tafels zaten ook reisgezelschappen, die waarschijnlijk met bussen gekomen waren. Bij vertrek (bus) moest er nog snel eten naar binnen gewerkt worden om op tijd bij de bus te zijn. Lijkt me Goud om zo'n week ook in Nederland te houden. Niks geen vakantiespreiding, gewoon met zijn allen massaal op vakantie, maar wel in eigen land 8-)
We besloten, na overleg met Mi, om de trappen van Moon Hill niet te bestijgen, maar daarvoor in de plaats een rustige fietsroute door het landschap te kiezen. Dat vond ze OK. Dus stegen we op de fietsen en na een stukje chaos op de hoofdverkeersader kwamen we in rustig vaarwater (weggetjes) terecht. Zo reden we een beetje zigzaggend terug naar Yangshuo. Onderweg moesten afgelopen kettingen weer terug geplaatst worden, want zoals eerder vermeld, was de afstemming van de derailleurs slecht.
Yangshuo werd nog een behoorlijke hindernis. Op een gegeven moment kwam onze weg samen met een weg aan onze linkerkant en daarna perste al het verkeer zich door een bottleneck. En dan zijn er ook nog weggebruikers die rustig tegen de richting van het verkeer in rijden. Afijn we kwamen er doorheen en verlieten de stad via een lange overdekte markt aan de rivier. In het eerste gedeelte vanaf de stad was het wel druk, maar daarna konden we opgelucht adem halen en naar ons hotel rijden. Naar de rust! Heerlijk!
Het liep intussen naar de klok van 4 uur. De rest van de middag werd gebruikt om even lekker te douchen en een boekje te lezen.
Aangezien we niet zoveel honger meer hadden, bestelden we maar twee gerechten bij het avondeten met wat gebakken rijst erbij. Cees Jan had helemaal geen trek dit keer.
Na vanaf het bovenste terras van het hotel nog een blik geworpen te hebben op het drukke verderop gelegen Yangshuo, doken we in ons mandje.
Groet

• 03 Mei 2014 - 18:14

Ria Welling:

Jammer dat het overal zo druk is,toch weer mooie plekjes gezien.xxxxxxxxBill en Ria