Hangzhou - Reisverslag uit Hangzhou, China van THE4GO2CHINA - WaarBenJij.nu Hangzhou - Reisverslag uit Hangzhou, China van THE4GO2CHINA - WaarBenJij.nu

Hangzhou

Door: Wim

22 April 2014 | China, Hangzhou

We stonden bijtijds op, omdat we vandaag weer om negen uur gehaald zouden worden. Met de chauffeur was afgesproken dat we hem in de vertrekhal zouden ontmoeten. Eerst moest ik de hulp van de Chinese dame, die beneden aanwezig was, inroepen, omdat ons licht het niet deed. Het bleek dat ik. 'S avonds een aantal lichten met één knopje naast het bed had gedoofd. Het wat een soort hoofdschakelaar, bleek nu.
Eerst zouden we beneden in de 'toko' van de eigenaar ons ontbijt nuttigen. We hadden om acht uur afgesproken, maar er werd al tien minuten daarvoor naar boven gebeld. Zeer waarschijnlijk om te vertellen dat er al het één en ander klaar stond.
Oom acht uur gingen Marja en ik naar beneden en kregen meteen onze gebakken ei met toast. Het was in ieder geval brood om toast van te maken. Anemieke en Cees kwamen naar beden en kregen ook hun (nu aan één kant) gebakken ei. Zij kregen nog wat gebakken rijst en Marja en ik een schoteltje met groenten: iets met kool en plakjes ???, die als kauwgum voelden in de mond. Marja was er in één hap helemaal klaar mee. Terwijl we daar zaten te peuzelen, regende het nog een beetje.
Na het ontbijt en het beneden brengen van de koffers, die we bij het Guest house mochten laten staan, gingen we langzaam terug richting Exit. Het regenen was gestopt en er kwam zelfs af en toe een voorzichtig zonnetje door. Het voelde heel anders aan dan de midag er voor. Nog wat foto's hier en daar nemen!
Om precies negen uur kwamen we bij de balie, waar onze chauffeur al weer netjes wachtte. We moetsen allen nog uitchecken en de borg, die we de volgende dag moetsen betalen, moest nog teruggestort wordten. Bij het zien van een bonnetje kwam ineens het het diner dat we niet hadden genoten van de vorige dag weer op ploppen. Dat we toch nog 4x40 yuan moesten betalen. Dus gingen we in een zware discussie, omdat we onrechtvaardig vonden te betalen voor iets wat we niet hebben gekregen. En tevens vonden we dat door de taal barrière we niet begrepen wat de bedoeling was. We denken nu dat de bedoeling was dat bij een vast logeeradres in het park ook een vast restaurant behoorde. Het is een kunst om het elkaar 100% begrijpen via de vertaling Chinees - Engels - Nederlands en vice versa! Ik heb bewondering en respect voor de vertalers in deze wereld 8-)
Nadat ook de koffers waren gearriveerd, gingen we op weg naar Wangzhou, een stad aan een groot meer. De weg was niet bijzonder. We maakten wederom gebruik van wat tolwegen, voordat we Hangzhou binnenreden. Een grote stad" we kwamen ook direct in een aantal files terecht. De chauffeur deed zijn best zo snel mogelijk het doel te bereiken, zoals alle andere automobilisten. Er wordt veel geswitcht, links en rechts ingehaald. Na zo'n anderhalf uur bereikten we ons Lily Hotel. Een groot 3 sterren hotel, die helaas geen wifi bezat ;-( we checkten weer in, maar de kamers waren nog niet te betrekken. Ze moesten nog schoon gemaakt worden.
Zo lang wilden we niet wachten en we trokken met de benenwagen op weg naar het grote meer. Het leek in eerste instantie op het Zuiderpark. Maar er zat wel een enorm meer aan vast.
We zijn nooit alleen in China en dat bleek ook vandaag. Bussen vol kwamen hier een dagje vertoeven. Het was gelukkig een groot gebied, zodat je elkaar niet de hele ,tijd voor de voeten liep. Na eerst een parkdeel te hebben doorkruist gingen we een lange dijk op die dwars over een deel van het meer liep. In het midden een straat met aan de zijkanten begroeiing en wandelpaadjes. Er werd gelopen en gefietst, op fietsen die je her en der kan huren. Er waren veel vissers, die dat volens ons voor de kost deden. Sommigen hadden wel 10 hengels uitgeworpen om maar zo veel mogelijk vissen (we zagen alleen visjes) te vangen.
Bijna aan het einde van deze dijk was een punt waar veel mensen samenkwamen. Hier was oook het vertrekpunt van enkele rondvaartboten. We besloten hier af te slaan om aan een andere kant weer langzaam terug te keren naar het hotel. Ook zochten we een restaurant voor de lunch.
Na het passeren van enkele bruiden en bruidspaartjes liepen we lang een restaurant die langs het water gelegen was. Het zag er leuk uit, maar ja, die kaart die ze ons voorschotelden. Na wat wikken en wegen, Cees had eigenlijk al een biertje besteld, gingen we toch maar zitten op het terras an het water. Intussen was de zon doorgekomen en werd het aangenaam warm. We kozen vis (dames) en varkensreepjes met groene pepers (heren). De vis was lekker, maar zwom in een te zoete saus. De pepers waren pittig, maar wende wel snel. De dames maakten gebruik van ingrediënten van de mannen om de vis verder op te leuken. Al bij al zaten we lekker te smullen.
Na betalen gingen we langzaam hotel-waarts. We dachten helemaal via het parkachtige deel terug te kunnen lopen, maar kwamen uiteindelijk op een drukke weg uit. Jammer, waant hierdoor werd de toch al pittige terugweg nog langer. Gelukkig waren onderweg de best wel vele bruidspaartjes een mooie afleiding.
In het hotel werden we naar onze kamers begeleid op de zevende etage. Het Uitzicht was voornamelijk op andere gebouwen, maar als je schuin kijkt zie je de bergen.
Het zijn weer mooie ruime kamers met uitstekend sanitair, maar wel met Maoïstische harde bedden.
We spraken af om zes uur, maar zover kwam het voor mij niet. De hele dag lipe ik al met hoofdpijn rond en ik vond het beter maar even dit er uit te slapen. Marja neemt nu dus even de bLog over!
Ja jammer dat Wim niet mee kon. Met de taxi vertrokken we naar de "oude stad" aan de andere kant van het meer. Vanuit de auto zagen we een prachtige tempel hoog de berg. We werden vlak daarna afgezet en gingen op ontdekkingstocht. Inderdaad veel mooi oudere huizen met ontzettende veel souvenir winkels! Er werd veel troep verkocht. Met de vraag, die we altijd in ons achterhoofd hebben, waar gaan we het zetten en wat gaan we ermee doen, werden er alleen wat eetstokjes aangeschaft. Na een uurtje geslenterd te hebben kwamen we uit bij een groot chinees restaurant met een menu kaart met foto's van de maaltijden. Kijk daar hebben we wat aan want dan begrijpen we tenminste wat we eten. Ook was een een Engelse vertaling! Het zat stampvol, we moesten even wachten maar dat gaf niet, er stonden heerlijke luie stoelen. We werden op de 2e verdieping aan een enorme tafel met draaischijf gezet, waar wel 10 personen konden zitten. We bestelde mini loempia's, kool en zoet zure komkommer en ieder een vlees gerecht naar keuze. Het koude bier was op. Toch maar bier besteld. Het was gelukkig wel koel. Heerlijk gegeten voor 180 yuen = € 21 met zijn drieen. O de terugweg naar de taxi nog even gekeken in diverse winkeltjes en met de taxi naar huis. Om 21.30 naar bed en pas om 07.30 uur weer wakker!

• 30 April 2014 - 16:48

Saskia:

Haha de culinaire hoogstandjes zijn niet overal even makkelijk te vinden he ;-)
    Ook wel mooi dat je in Europa de restaurant met plaatjes op de kaart het beste kan overslaan, maar dat daar het tegenovergestelde geld :-)